امکانات بخش:
بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بال غربی طبقه اول بخش درمانی دانشکده واقع شده است و از امکانات زیر برخوردار است:
- هشت یونیت دندان پزشکی در بخش آموزش دندانپزشکی عمومی
- سیزده یونیت دندان پزشکی در بخش آموزش تخصصی
- اتاق تخصصی گفتار درمانی به همراه دیوارهای عایق صوت و دستگاه نازومتری
- بخش فلوشیپ جهت درمان بیماران با شکاف لب و کام و سندروم های فکی صورتی
- دو کلاس درس و یک اتاق سمینار
- چهار اتاق مربوط به اعضای هیات علمی، ریاست بخش و سرپرست تخصصی
- پاویون دستیاران تخصصی و پرسنل بخش
- کتابخانه تخصصی
- اتاق مواد و تجهیزات جهت تامین وسایل مورد نیاز دانشجویان و دستیاران تخصصی
- لابراتوار ارتودنسی به همراه تجهیزات مربوطه جهت ساخت پلاکهای ارتودنسی از جمله دستگاه thermoforming
- نگاتوسکوپ و سایر تجهیزات تریسینگ رادیوگرافی های سفالومتری
- فضای ویژه جهت انبار مواد و وسایل
- کامپیوتر و تجهیزات الکترونیک در بخش های عمومی و تخصصی
فعالیت های گروه آموزشی ارتدونسی در حیطه های زیر طبقه بندی می شود :
1- فعالیت های آموزشی
2- فعالیت های پژوهشی
3- فعالیت های درمانی
4- فعالیت های اجرایی
فعالیت های آموزشی:
برنامه آموزشی در گروه ارتودنسی برای آموزش پنج گروه هدف تعیین شده است: دانشجویان دوره دکتری عمومی دندانپزشکی، دستیاران تخصصی ارتودنسی، دستیاران دوره فلوشیپ، دانشجویان پروتزهای دندانی و دانشجویان گفتار درمانی. همچنین در این بخش واحدهای بین رشته ای دستیاران تخصصی سایر رشته ها از جمله دندان پزشکی زیبایی و ترمیمی، جراحی فک وصورت، پریودونتولوژی و دندانپزشکی کودکان و قسمتی از واحد کنترل عفونت نیز ارایه می گردد. به طور کلی برنامه آموزشی گروه ارتودنسی برای دو سطح دانشجویی و تخصصی طرح ریزی شده است.
برنامه آموزشی ارتودنسی برای دانشجویان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی:
در این بخش ، آموزش سه واحد نظری در ترم های هفتم، هشتم و نهم و چهار واحد عملی در ترم های هشتم، نهم، دهم و یازدهم گنجانده شده است. هدف از آموزش نظری برای این سطح ، آشنایی با مفاهیم اولیه ارتودنسی، رشد و نمو فک و صورت ، انواع الگوهای رشدی و مال اکلوژن ها، اتیولوژی ناهنجاری ها، تشخیص و نحوه پیشگیری از آن ها و در نهایت زمان بندی و کلیات طرح درمان اختالالت ارتودنوتیک و ارتوپدیک فک و صورت می باشد. هدف از آموزش عملی نیز کسب مهارت در تشخیص و پیشگیری از ناهنجاری های دهان، فک و صورت ، اصول ارجاع، آشنایی با ساخت و تنظیم دستگاه های متحرک ارتودنسی و نحوه مدیریت بیمار ارتودنسی بوده و دانشجویان باید در درمان مشکالت ساده دندانی در بیماران با سیستم دندانی مختلط و همچنین انجام درمان های modification growth یا اصلاح رشد به کمک ابزارهای ارتودنسی متحرک توانمند شوند.
برنامه آموزشی ارتودنسی برای دستیاران تخصصی:
این برنامه در قالب شش ترم و حداقل سه سال تحصیلی تدوین شده است . اهداف آموزش نظری و عملی در این بخش علاوه بر موارد ذکر شده در برنامه دوره دکترای عمومی، شامل آشنایی با فلسفه های مختلف در علم ارتودنسی ثابت و متحرک ، شناخت انواع سیستم های رایج ارتودنسی ثابت، کسب مهارت در ارایه درمان های پیچیده ارتودنسی در بیماران مبتلا به جراحی های فک و صورت و درمان های جانبی و بین بخشی ارتودنسی می باشد . علاوه بر آیتم های آموزشی، این دوره شامل آیتم های پژوهشی نیز می شود. به گونه ای که هر دستیار تخصصی ملزم به انجام یک پروژه تحقیقاتی در زمینه تخصصی ارتودنسی از ابتدا تا انتها تحت عنوان پایان نامه جهت اخذ مدرک دکتری تخصصی بوده و باید ضمن دفاع از این پایان نامه، مقاله منتج از آن را در یکی از ژورنال های معتبر به چاپ برساند. دستیاران تخصصی ملزم به شروع درمان حداقل 40 بیمار جدید نیازمند به ارتودنسی ثابت و ادامه درمان بیماران ارجاع شده از دوره های قبلی بوده و برای صدور مجوز اتمام دوره از سوی سرپرست تخصصی الزاما باید درمان 12 بیمار جدید و 12 بیمار ارجاعی را به اتمام برسانند. همچنین تمامی دستیاران، مشابه سایر رشته ها، در انتهای هرسال آموزشی ملزم به شرکت در آزمون ارتقا و در انتهای سال سوم ملزم به شرکت در آزمون بورد تخصصی می باشند. همچنین بخش ارتودنسی سالانه در قسمت فلوشیپ سندروم های فکی صورتی و ارتوسرجری پذیرش دستیار تخصصی داشته و طی زمان یکساله این دوره را برگزار می کند.
فعالیت های پژوهشی:
فعالیت های پژوهشی گروه ارتودنسی با هدف بهبود مهارت های پژوهشی اعضا هیات علمی و دستیاران تخصصی و دانشجویان شامل آیتم های زیر می شود:
- برگزاری ژورنال کلاب به صورت هفتگی با حضور دستیاران و اعضا هیات علمی
- تنظیم، ثبت و اجرای طرح های تحقیقاتی در راستای اولویت های پژوهشی گروه
- ترجمه، تالیف و گردآوری کتب تخصصی ارتودنسی
- نگارش و چاپ مقاالت علمی در ژورنال های معتبر داخلی و خارجی
- ارایه سخنرانی و پوستر در کنگره های داخلی و خارجی
- طراحی و اجرای پایان نامه های دوره عمومی و تخصصی
- داوری طرح های پژوهشی و مقالات در ژورنال های معتبر
- شرکت فعال در سمت های اجرایی مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (Frontiers in Dentistry)
فعالیت های درمانی:
ارایه خدمات درمانی به بیماران توسط دانشجویان و دستیاران تخصصی و تحت نظارت مستقیم اعضای هیات علمی صورت می گیرد. هدف از این امر، علاوه بر آموزش عملی دانشجویان و دستیاران تخصصی؛ رفع نیاز درمانی مراجعین نیز می باشد. این درمان ها در گروه های زیر طبقه بندی می شوند:
- درمان های متحرک ارتودنسی
- درمان های اصالح رشد یا modification growth
- انواع درمان های ارتودنسی ثابت از جمله بهم ریختگی های دندانی و دندان های نهفته
- درمان ارتودنسی بیماران نیازمند به جراحی فک
- درمان ناهنجاری های فک صورتی از جمله شکاف کام و لب و سندروم های صورتی
- درمان های جانبی و بین بخشی در بیماران نیازمند به سایر درمان ها از جمله درمان های ترمیمی و پروتزی و ایمپلنت
فعالیت های اجرایی:
اعضای هیات علمی علاوه بر فعالیت های ذکر شده دارای فعالیت های اجرایی در چارچوب موارد زیر نیز می باشند:
- معاونت آموزشی، پژوهشی و بین الملل گروه
- مشارکت در برگزاری آزمون های بورد تخصصی و ارتقاء دستیاران
- مشارکت در برگزاری آزمون ملی دانش آموختگان خارج از کشور
- مشارکت در فعالیت ها انجمن ارتودونتیست های ایران
- مشارکت در کمیسیون های رسیدگی به جرایم تخصصی در نظام پزشکی