گفت وگو با دکتر سپیده مختاری مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره طرح تشویق دانشجویان برتر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده دندانپزشکی، در ادامه این گفت و گو را می خوانید.

لطفا در خصوص طرح تشویق به صورت مختصر توضیح فرمایید.
طرح تشویق دانشجویان برتر، به منظور توانمند سازی و تشویق دانشجویان کوشا و علاقه مند به اهتمام دفتر توسعه آموزش دانشکده طراحی شده و با حمایت های معاونت آموزش و همکاری گروه ها و بخش های آموزشی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا می شود. در این طرح، در هر گروه/ بخش آموزشی تعدادی برنامه تشویقی در نظر گرفته شده است و دانشجویان کوشا و حائز شرایط می توانند با مراجعه به هر بخش/گروه آموزشی از این شرایط بهره مند شوند.

آیا سابقه اجرای چنین طرحی در دانشکده های دیگر دندانپزشکی دنیا وجود دارد؟
بله، در برخی دانشکده های مطرح دنیا همچون دانشکده های دندانپزشکی   IOWA, Pennsylvania, Texas و .... برنامه های تشویقی متعددی برای دانشجویان ممتاز در نظر گرفته شده است. طرح تشویق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بعد از مطالعه مقالات متعدد و بررسی مدل های اجرا شده در دانشکده های دیگر،  طراحی و با توجه به ساختار دانشکده خودمان بومی سازی شده است.

شرکت در برنامه تشویقی برای دانشجویان چه مزایایی دارد؟
به طور خلاصه اجرای این طرح مزایایی از قبیل : افزایش انگیزه و ایجاد رقابت سالم در  بین دانشجویان، آشنایی بیشتر دانشجویان با مفاهیم تخصصی، کمک به دانشجویان توانمند برای انتخاب رشته تخصصی مورد علاقه خود، تقویت روابط صمیمانه اساتید بخش با دانشجویان برتر و مشارکت آنان در برنامه ریزی های آموزشی، فرصتی برای شرکت در پروژه های تحقیقاتی را برای دانشجویان به همراه دارد.

نحوه اجرای طرح تشویق در دانشکده به چه صورت است؟
در این طرح معیارهای ورود و برنامه های تشویقی مورد نظر بخش ها  بنا به صلاحدید هر گروه آموزشی تعیین، سپس دانشجویان علاقه مند و واجد شرایط به بخش ها برای شرکت در این طرح مراجعه و پس از تایید احراز شرایط توسط بخش مربوطه، دانشجو می تواند از امتیازات تشویقی آن بخش استفاده کند.

آیا معیارهای ورود و
امتیازهای تشویقی بخش ها قابل تغییر هستند؟
بله ما در طول سال تحصیلی از دانشجویان در مورد معیارها و موارد تشویقی نظرسنجی می کنیم و پیشنهادات و نظرات دانشجویان را به گروه های آموزشی منتقل، و در ابتدای هر سال تحصیلی از گروه های آموزشی درخواست بازبینی معیارها و امتیازات تشویقی را داریم.

چه برنامه های تشویقی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است؟
در تدوین برنامه های تشویقی سعی شده که موارد مورد علاقه دانشجویان مورد توجه قرار گیرد. این برنامه های تشویقی شامل مشاهده و انجام درمان های پیشرفته با نظارت اساتید و یا دستیاران تخصصی، انجام مداخلات فراتر از کوریکولوم دندانپزشکی عمومی، امکان گرفتن تعداد بیشتر بیمار و ...، شرکت در برخی از کلاس های دستیاران تخصصی، شرکت در طرح های پژوهشی در حال اجرا، حضور در کارگاه ها و سمینارهای پیشرفته،  می شود.

دانشجویان چگونه می توانند از معیارهای ورود و برنامه های تشویقی بخش ها مطلع شوند؟
تمامی توضیحات مورد نیاز،  مراحل اجرایی، معیارها و برنامه های تشویقی گروه ها و بخش های آموزشی در سایت دانشکده قسمت دفتر توسعه آموزش به نشانی  http://dentistry.tums.ac.ir/fa/edo/honorprogram بارگذاری شده است.
و سخن پایانی:
در انتها از تمامی گروه های آموزشی، معاونت آموزش دانشکده برای اجرا و حمایت از این طرح کمال تشکر را دارم.
همچنین از همکاران دفتر توسعه دکتر لیلا پورموسوی، دکتر آیلار محمدحسینی و دکتر یاسمین وافی و  کارشناس دفتر توسعه آموزش، راضیه گنجعلی که همگی در طراحی و تدوین این طرح زحمات فراوان کشیدند بسیار سپاسگزارم.
از دانشجویان عزیز می خواهم که با توجه به علائق خود در این طرح شرکت و نظرات ارزشمندشان را در مورد اجرای طرح، معیارها و تشویق ها برای ما ارسال کنند. امیدوارم که این طرح برای دانشجویان کوشا و علاقه مند دانشکده انگیزه بخش و مفید باشد و به لطف خدای متعال قدمی در راستای اعتلای آموزشی دانشکده برداشته باشیم.

حمیده ایزدی
تهیه کننده:

حمیده ایزدی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *