دکتر محمد بیات: با راه اندازی بخش گفتار درمانی، خدمات گسترده و مناسبی به بیماران مبتلا به شکاف لب و کام ارائه می شود

از امکانات پیشرفته ارزیابی و درمانی برای بیماران شکاف کام و لب در بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده دندانپزشکی، مراسم رونمایی از امکانات پیشرفته درمانی برای بیماران شکاف کام و لب با حضور دکتر محمد بیات مدیر گروه جراحی فک و صورت، دکتر فرنوش محمدی معاون تحصیلات تکمیلی و تخصصی، دکتر الهیار گرامی مدیر گروه ارتودانتیکس و دکتر سروین سرمدی عضو هیئت علمی گروه ارتودنسی از دانشکده دندانپزشکی، دکتر احمد رضا خاتون آبادی معاون پژوهشی، دکتر غلام رضا علیایی، معاون آموزشی و دکتر سیده مریم خدامی مدیر گروه گفتار درمانی دانشکده توانبخشی 31 خرداد 1400 در سالن شورا برگزار شد.
در ابتدای دکتر بیات ضمن ابراز خوشحالی از به ثمر رسیدن تلاش های بی وقفه این تیم بیان کرد: با راه اندازی اتاق گفتار درمانی در بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی با همکاری گروه گفتار درمانی دانشکده توانبخشی خدمات گسترده و مناسبی به بیماران مبتلا به شکاف لب و کام ارائه میشود.
وی ضمن اشاره به اینکه  اقدامات مختلفی در این زمینه از قبیل طرح رجیستری این بیماران، آموزش به آنها، تهیه فیلم آموزشی، تهیه استاندارد ها و پروتکل های لازم و راه اندازی کلینیک شکاف کام و لب در بخش ارتودنسی، صورت گرفته افزود:با آماده سازی دستگاه نازومتر و اتاق آکوستیک خدمت رسانی به بیماران مبتلا به شکاف کام شروع و ارتقا پیدا میکند.
دکتر بیات بیان کرد: وبینارهایی در این زمینه برگزار شده و سعی داریم در آینده ارتباط با سازمان هایی که این خدمات را دارند گسترش دهیم و بنوانیم دستاورد های علمی بدست آمده را تبادل کنیم.
در ادامه دکتر علیایی تصریح کرد: با توجه به بحث رجیستری که انجام شده است، امیدواریم این خدمات وسیع تر و جامع تر همراه با ارتباط بین رشته ای بین این دو دانشکده صورت بگیرد و مقالات و کتاب هایی در این زمینه چاپ کنند تا بیماران بتوانند از این خدمات ارزشمند بهرمند شوند.
سپس دکتر خدامی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات رایج در جمعیت دارای شکاف کام و لب، اختلالات بلع، گفتار و زبان است، از ابتدا ضرورت حضور نیروی متخصص گفتاردرمانی در تیم شکاف کام و لب به شدت احساس شد؛ بدین ترتیب همکاری بین دانشکده توانبخشی و دندانپزشکی رقم خورد. خوشبختانه امروز بعد از چهار سال همکاری بین دو دانشکده به نتایج قابل قبولی در این حوزه دست یافته ایم.
در ادامه، وی ضمن اشاره به مشکلات متعدد این بیماران و تاثیر این مشکلات بر کیفیت زندگی آنها تاکید کرد، هدف اصلی و غایی تمام متخصصان تیم شکاف کام و لب، ارائه خدمات بالینی موثر، علمی و به روز جهت ارتقای کیفیت زندگی این بیماران است.
در ادامه دکتر خاتون آبادی با بیان اینکه: پژوهش هایی که انجام میشود باید به صورت جامعه محور باشد در غیر این صورت ارزشمند نخواهد بود افزود: امیدوارم مقالاتی که استخراج میشود بتواند کمک شایانی به ارتقا خدمت رسانی بیماران مبتلا به شکاف لب و کام کند.
در پایان  اعضای هئیت علمی دانشکده توانبخشی از امکانات پیشرفته درمانی برای بیماران شکاف کام و لب، دستگاه نازومتر و اتاق آکوستیک بازدید کردند.

کلمات کلیدی
حمیده ایزدی
تهیه کننده:

حمیده ایزدی