شرح وظایف پرستار
·
دریافت
دستور و برنامه کار از مدیره پرستاری دانشکده
·
ثبت مشخصات
بیمار در کلیه برگه های پرونده پزشکی بیمار و گزارش های پرستاری.
·
انجام اقدام
های اولیه (تهیه نوار قلبی، کنترل علایم حیاتی ، رگ گیری، آزمایشات و ...).
·
اجرای دقیق
دستورات دارویی تجویز شده و ثبت دقیق و صحیح آن.
·
ثبت صحیح
گزارش های پرستاری (ذکر اولویت ها، پیگیریها، ذکر ساعت برچسب نوع هدف و اجرا، مشاوره
ها، سونوگرافی و ...).
·
احترام و
رعایت حقوق بیماران.
·
کنترل دستگاه
الکتروشوک، وسایل و تجهیزات احیای قلبی- ریوی و شوک قلبی و آشنایی کامل با تجهیزات بخش قلب.
·
رعایت اصول
احتیاطات همه جانبه استاندارد به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری های منتقله از
راه خون، ترشحات، تنفس و تماسی .
·
پیش بینی
نیازهای واحد مربوطه از نظر امکانات، تجهیزات موجود و لوازم مصرفی و پیگیری جهت تأمین
آن.
·
تشکیل
پرونده بهداشتی و تنظیم برنامه معاینات دوره ای و واکسیناسیون برای کارکنان
بیمارستان و ارائه گزارش از موارد مثبت.
·
ارزیابی
وسایل و تجهیزات لازم برای عفونت های خطرناک و ارائه راهکاری مناسب با همکاری پزشک
متخصص عفونی به کمیته کنترل عفونت دانشکده.
·
برنامه
ریزی برای استقرار تیم پرستاری رگ گیری .
·
آرام
سازی محیط فیزیکی، کنترل دما و نور، سر و صدای محیط و سایر عوامل محیطی و تامین
شرایط استراحت به آرامش بیمار.
·
مراقبت و
کنترل کاتترهای شریانی، وریدهای مرکزی و شنت ها وگزارش هر گونه اختلال در کارکرد و
عوارض ناشی از آنها.
·
شرکت در ویزیت
بیماران و انجام امور مربوطه در صورت نیاز.
·
کنترل ثبت
گزارشهای پرستاری در شیفتهای بعدی و ثبت دقیق گزارشها در شیفت مربوطه.
·
تأمین و ایجاد
شرایط مناسب و اقدام در زمان بروز فوریتهای تأمین نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و
....
·
بازدید مستمر
از واحدهای مرتبط به منظور حصول اطمینان از حسن ارائه خدمات، ثبت و ارائه گزارش به
مافوق.
·
همکاری با
تیم کنترل عفونت دانشکده برای تشخیص، تحقیق، کنترل و ارزیابی عفونتهای درمانگاهی و
کلینیک
·
تهیه و تنظیم
گزارشات کمی وکیفی از وضعیت موجود گیرندگان خدمت، ارائه کنندگان خدمت و عملکرد واحدهای
ذیربط.
·
شرکت فعال در دوره های کارآموزی، مهارتی
و آموزشی در جهت ارتقاء معلومات و توانمندیهای شغلی و بکارگیری نتایج آن در انجام وظایف
محوله.
مشارکت در تحقیقات کاربردی در عرصه نظام سلامت در شغل
مربوطه
شرح وظایف
کارشناس هوشبری
·
بررسی، اصلاح و ارتقاء فرایندهای انجام کار مربوط به بیهوشی.
·
همکاری در تعیین وضعیت بیمار در حین عمل و کنترل علائم حیاتی و سطح هوشیاری.
·
ارزیابی وضعیت بالینی و آزمایشات بیمار قبل از عمل .
·
همکاریهای لازم با گروه آموزشی بیهوشی در زمینه های آموزشی و تحقیقاتی.
·
انجام مشاوره و تصمیم گیری (با هماهنگی متخصص) و با لحاظ رضایت بیمار در مورد نوع
بیهوشی (عمومی یا ناحیه ای) با توجه به وضعیت بالینی بیمار و نتایج آزمایشات پاراکلینیکی.
·
تزریق داروهای قبل از بیهوشی براساس
تجویز پزشک متحصص از نظر نوع و مقدار دارو و روش استفاده ا ز آن.
·
دادن بیهوشی به بیماران تا ریسک 3 و شرکت در مراحل مختلف آن از جمله القای بیهوشی
و نگهداری و اتمام آن زیر نظر متخصص بیهوشی.
·
تحت نظر داشتن بیمار در طول عمل و انتقال بیمار به ریکاوری تا هوشیاری کامل و ترخیص.
·
بررسی بیمار از نظر نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی با بررسی گازهای خون شریانی.
·
رگ گیری شریانی، کارگذاری لوله تراشه و
احیای قلبی ریوی در بخشهای ویژه - اورژانس و ... .
·
اجرای روندهای عملی بالینی (پروسیجر) متداول بیدردی (مانند بیدردی بعد از عمل
- حین زایمان و ...).
·
شرکت فعال در دوره های کارآموزی، مهارتی و آموزشی در جهت ارتقاء معلومات و توانمندیهای
شغلی و بکارگیری نتایج آن در انجام وظایف محوله.
·
مشارکت در تحقیقات کاربردی در عرصه نظام سلامت در شغل مربوطه.
·
ترویج فرهنگ نحوه رفتار شایسته با مراجعین وتکریم آنان
·
پایش مستمر تمامی فرآیندهای کاری مربوطه و انجام اقدامات اصلاحی مورد نیاز
·
انجام سایر اموری که در راستای اهداف و وظایف واحد فوق الذکر و پست سازمانی
مربوطه از طرف مافوق ارجاع میشود
شرح وظایف کارشناس اتاق عمل
·
کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی برای
اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز (مانند اجازه عمل و آمادگیهای عمل،
داروهای قبل از عمل، عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیور آلات و ...)
·
اطمینان از سالم بودن و کارایی
دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز جهت عمل جراحی قبل از شروع (شامل مکش (ساکشن)،
دستگاه الکترو کوتر، چراغ و ...) و گزارش هر گونه نقص ، خطا و خرابی به مسئولین
ذیربط.
·
کنترل اتاق عمل از نظر نور کافی، سیستم
برق رسانی، درجه حرارت ،رطوبت، پاکیزگی، ایمنی و .... .
·
اطلاع از وجود لوازم و امکانات مورد
نیاز جراحی و آماده نمودن اطاق عمل با لوازم و وسایل جراحی.
·
کنترل و اطمینان از استریل بودن لوازم
و بسته های وسایل.
·
کنترل بیمار از نظر آمادگی جسمی و
روانی جهت عمل جراحی و ارائه آموزش های لازم.
·
هدایت بیمار به تخت عمل، قراردادن
بیمار بر روی تخت و تنظیم تخت جراحی و چراغها بر حسب نوع و ناحیه عمل.
·
قرار دادن کلیه دستگاه ها و تجهیزات در
اطراف تخت جراحی بر طبق قابلیت دسترسی و نیاز.
·
حضور در تمام طول عمل و اشراف بر محیط
و اتفاقات و وضعیت بیمار،کمک به جراحان و پرستار اسکراب در پوشیدن گان و دستکش و
...
·
باز نمودن پوشش های اولیه بسته های
استریل و نخها و سایر وسایل و در اختیار گذاردن آنها.
·
شمارش و ثبت نخ، گاز، لانگ گاز، درن و
...قبل از اتمام به همراه تیم جراحی و جمع آوری آنها پس از استفاده.
·
تکمیل کلیه گزارشات و موارد ثبتی از
ابتدا تا اتمام عمل جراحی.
·
کمک در جابجایی و انتقال بیمار به
ریکاوری و ارائه گزارش شفاهی و کتبی در مورد وضعیت ناحیه جراحی.
·
پوشاندن میزها با پوشش استریل و
قراردادن وسایل و لوازم به شکل استریل بر روی آنها(شامل:وسایل
جراحی،نخ،درنها،گاز،...).
·
گزارش کلیه اقدامات انجام شده و وسایل
متصله به بیمار به مسئول ریکاوری.
·
جمع آوری و شست و شوی وسایل مورد
استفاده و انتقال آنها به مراکز استریلیزاسیون .
·
مطالعه و تحقیق در مورد پیشرفتهای علمی
و تکنولوژیک در زمینه اتاق عمل و کسب دانش روزانه.
·
شرکت در انجام عملیات احیاء در اتاق
عمل
·
نظارت و کنترل بر فعالیت کاردان های
اتاق عمل
·
حصول اطمینان از کارکرد صحیح و دقیق
ابزار و تجهیزات اتاق عمل
·
شرکت فعال در دوره های کارآموزی،
مهارتی و آموزشی در جهت ارتقاء معلومات و توانمندیهای شغلی و بکارگیری نتایج آن در
انجام وظایف محوله.
·
مشارکت در تحقیقات کاربردی در عرصه
نظام سلامت در شغل مربوطه.
·
ترویج فرهنگ نحوه رفتار شایسته با
مراجعین وتکریم آنان
·
پایش مستمر تمامی فرآیندهای کاری
مربوطه و انجام اقدامات اصلاحی مورد نیاز
·
انجام سایر اموری که در راستای اهداف و
وظایف واحد فوق الذکر و پست سازمانی مربوطه از طرف مافوق ارجاع میشود