1.
درخواست شرکت در برنامه
عضو هیات علمی که خواهان شرکت در
برنامه است، قسمت اول فرم درخواست را تکمیل کرده و به دفتر توسعه آموزش
دانشکده ارسال مینماید. به منظور سهولت کار لازم است که وی حداقل دو تاریخ پیشنهادی کلاس خود را برای
مشاهده ذکر کند و همچنین در صورت تمایل میتواند از فهرست مشاهدهگران حداکثر دو نفر را برای فرایند مشاهده
پیشنهاد دهد. مشاهدهگران از بین منتخبان جشنواره
آموزشی ابن سینا، حائزین رتبههای برتر در ارزشیابی یا هیات علمی شاخص در تدریس
موفق و موثر انتخاب و برای شرکت در این برنامه توجیه شدهاند.
نکته: انتخاب مشاهدهگر بر اساس نظر خود
هیات علمی میتواند خارج از رشته تخصصی وی باشد.
2. بررسی درخواست و انجام هماهنگی
دفتر
توسعه آموزش دانشکده پس از هماهنگی با مشاهدهگر مربوطه طی حداکثر یک
هفته طبق قسمت دوم فرم به درخواست پاسخ میدهد. به این
ترتیب زمان و مکان جلسه مشاهده تنظیم شده و به اطلاع طرفین میرسد.
نکته: توصیه میشود که قبل از جلسه مشاهده، استاد و مشاهدهگر با یکدیگر ملاقات
کرده، در مورد وظایف یکدیگر هماهنگی کنند و بر سر مسائلی که باید مورد بررسی قرار
گیرد و همچنین معیارهای ارزشیابی توافق نمایند. همچنین بهتر است مشاهدهگر با
استفاده از طرح درس استاد از قبل مرور کند که قرار است سر چه کلاسی با چه محتوا و
چه اهداف و چه تعداد دانشجویی برود.
3. مشاهده تدریس
فرایند
مشاهده به صورت حضوری انجام میشود. استاد مشاهدهگر جهت بررسی فرآیند تدریس شخصاً
در محیط آموزش حضور مییابد. فرم برای مشاهده تدریس توسط همگنان
به تفکیک سخنرانی، گروه کوچک، کلاس عملی، جلسه بالینی و اتاق عمل تهیه شده است و
برای تکمیل در اختیار مشاهدهگران قرار می گیرد
(فرم های
مشاهده ۱ تا ۵) .
نکته 1: از آنجا که حضور مشاهدهگر ممکن است
باعث ابهام ذهنی دانشجویان گردد، بهتر است در ابتدای جلسه اطلاعرسانی لازم به
دانشجویان توسط مدرس کلاس صورت گیرد.
نکته 2: مشاهده در کلاس تنها محدود به فعالیت
و رفتار استاد نمیشود. مشاهدهگر میتواند رفتار دانشجویان را نیز مورد مشاهده
قرار دهد. مثلاً اینکه آنها خسته شدهاند یا در کلاس مشارکت دارند، اطلاعات خوبی
در مورد نحوه تدریس در اختیار استاد میگذارد. یادداشت برداشتن در ثبت دقیقتر
اطلاعات و ارائه بازخورد به مشاهدهگر کمک میکند.
نکته
3: مشاهدهگر باید متوجه این موضوع باشد که روش تدریس هر کس متفاوت است پس
نباید روش تدریس همکارش را با خود مقایسه کند. همچنین نباید در فرایند تدریس
مداخله کند زیرا نمیداند که برنامه و روش کار استاد دقیقا چگونه است و چه کارهایی
قرار است انجام دهد.
4.
برگزاری جلسه بعد از مشاهده
در
اولین فرصت پس از اتمام مشاهدات و طی ملاقاتی حضوری، جلسه بازخورد تشکیل میشود. در این مرحله، مشاهدهگر نتایج
مشاهدات خود از جمله فرم تکمیل شده را در اختیار مدرس قرار داده و به او بازخورد
میدهد.
نکته 1: آنچه واقعاً باعث ارتقای توانمندی
استاد میشود، بازخوردهایی است که دریافت میکند و بر اساس آن بعدا میتواند دید
بهتر و عمیقتری نسبت به کار خودش داشته باشد. مشاهدهگر ابتدا باید نقاط قوت را
مرور کند و قسمتهایی را که احتمالاً قابل بهبود است، مشخص کند. باید از قضاوت،
تذکر مستقیم یا ارائه نصیحت پرهیز کند؛ مگر اینکه به درخواست خود مدرس باشد.
نکته 2: استفاده از نتایج مشاهده صرفاً به
صورت سازنده و در جهت اصلاح و بهبود
فرایند تدریس خواهد بود. نتایج این مشاهدات برای تصمیمگیریهای مرتبط (نظیر ترفیع
یا ارتقای مرتبه هیأت علمی) مورد استفاده قرار نمیگیرد. برای اطمینان از این امر، فرم تکمیل شده و موارد مورد بحث نزد
استاد و مشاهدهگر باقی میماند.
5. ارائه گزارش توسط مشاهده گر
به
منظور پایش و نظارت بر روند اجرای برنامه، مشاهدهگر گزارش موارد مشاهده شده
خود را طبق قسمت سوم فرم به دفتر توسعه آموزش دانشکده ارائه میکند. گزارشهای جمعآوری شده از مشاهدهگران
هر شش ماه جمعبندی و طبق فرمت پیوست تحت عنوان پایش شش ماهه به مرکز مطالعات ارسال میشود.
نکته: این گزارش شامل نام مدرس، نام مشاهدهگر،
تاریخ و نوع جلسه خواهد بود و جزئیات مربوط به مشاهده تدریس و بازخورد در آن ذکر
نمیشود.
6. صدور
گواهی
مرکز
مطالعات بر اساس گزارشهای دریافتی برای شرکتکنندگان در برنامه و مشاهدهگران
گواهی صادر میکند.
7. تکمیل
فرم نظرسنجی توسط شرکت کنندگان در برنامه
از
هریک از اعضای هیات علمی شرکتکننده در برنامه درخواست میشود فرم نظرسنجی مربوطه را تکمیل نمایند و نظرات و
پیشنهادهای خود را در خصوص این برنامه ارائه دهند.
8. نظرخواهی
از مشاهده گران
هر شش
ماه یک بار در جلسه گروه متمرکز که توسط مرکز مطالعات برگزار میشود، نظرات گروه
مشاهدهگران جمعآوری میشود.
راهنمای مدرسان
راهنمای مشاهده گران